tisdag 1 december 2015

Adventstaffeten





I år deltar jag i adventstaffeten. Varje dag får man ett tips på en bok eller ett filmklipp som inspirerar till nya tankar.
Jag har valt att dela med mig av Fuji Kindergartens arkitekt Takaharu Tezuka tankar kring barn och arkitektur.Takaharu är arkitekt och har ingen pedagogisk utbildning, men ändå lyckas han kreativt och innovativt tänka kring barn och barns utforskande på ett sådant sätt att i alla fall mina tankar börjar snurra. Man kan bli provocerad när han i filmen talar om barn som apor men när man lyssnar till varför han har byggt förskolan som han gjort blir man förvånad över alla de olika kreativa lösningar som han skapat på förskolan. Hans tankar om att barn behöver få ta risker för att växa tänker jag är ytterst aktuellt i Sveriges förskolor och skolor. I Sverige vill vi minimera alla slags risker för barnen som vistas i förskolan genom att ha med oss säkerhetstänket överallt. Vi sätter på skydd för alla hörn, sågar ned höga träd och minimerar vattenpölar, men vad gör det med barnen? Ett visst mått av risk eller utmaning, som jag tänker att det blir, kanske skulle göra att barn blir på ett annat sätt i vårt samhälle och förskola?
Önskar er alla en riktigt skön jul.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar